Hiç uçak ihraç ettik mi?
THK Etimesgut Uçak Fabrikası'nda üretilen THK-5 A altı yolcu kapasiteli hafif nakliye uçağı, 1949 yılında Paris Air Show'a gönderilmiş ve büyük ilgi toplamıştır. Bu esnada Danimarka'dan bir adet sipariş alınmıştır. Bu sipariş üzerine THK-5 ambulans uçağı modelinin imalatına başlanmıştır ve Eylül 1951'de tamamlanmıştır. TC-THK AY kuyruk numarası verilerek 11 Aralık 1951'de Danimarkalı iki pilota teslim edilmiştir.
TC-THK AY, Danimarka'nın Odense kentinde hava ambulans hizmeti veren Falcks şirketi tarafından satın alınmıştır. Falcks adına Danimarka Sivil Havacılığı OY-ACK sivil harfleri verilmiştir. THK-5 Danimarka'nın uzak ve ıssız adalarından yaz,kış, gece, gündüz hasta taşımak için kullanılmıştır. Uçak Polonya, Lüksemburg ve Hollanda'ya uzun menzilli uçuşlar gerçekleştirmiş, hasta taşımanın yanı sıra, Dan köylerine broşür atmak içinde kullanılmıştır.
FLACKS, ''Tyrken'' (Türkler) adını verdiği THK-5 uçağını 16 Mart 1960' a kadar kullanmıştır. 18 Kasım 1961'de Aalberg Havalimanına inişi sırasnda büyük bir kırım geçirmiş ve servis dışı kalmıştır. Gövdesi, 1962 yılına bir çocuk parkına dekor olarak yerleştirilmiş ve bir süre sonra yakılarak ortadan kaldırılmıştır.
1953 yılında Danimarka yanına İsveç'i alarak sipariş vermek için gelmiş, fakat bu sırada THK Uçak Fabrikası kapatılmıştır.
Danimarka uçak siparişlerini Türkiye'ye verirken, Türkiye siparişlerini Avrupa ve Amerika'ya vermektedir.
Kaynak: Mustafa Kemal'in Uçakları, İsmail Yavuz, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Yorumlar
Yorum Gönder