Sanayiye iki farklı bakış

Türk Hava Kurumu, Nuri Demirağ'a Beşiktaş'taki atölyesinde üretilmek üzere 12 adet eğitim uçağı siparişi verir. Şartnameye uygun olarak üretilen uçakların teslimi sırasında problem çıkmış, kurum üretilen uçakların mukaveleye uygun olmadığı gerekçesiyle uçakları teslim almaktan vazgeçer ve 51.000 Lira'lık teminat mektubunu mahsup eder. Nuri Demirağ, ürettiği uçakların kurumun istediği evsafa uygun olduğunu, şartnameyi ihlal edenin kendisi değil kurum olduğunu belirterek, karşı dava açar. Beşiktaş'taki atölyesinde yapılan çift motorlu, altı kişilik yolcu uçaklarının da Türk Hava Yolları tarafından beklenen ilgiyi görmemesi ile başlayan krizler ve mahkemelerle, Demirağ'ın hayatında yeni bir dönem başlar. Bakanlar Kurulu tarafından seferberlik halinde ordunun ihtiyaçlarını karşılamak üzere faydanılacak fabrikalar arasında kabul edilen Nuri Demirağ Tayyare Fabrikasının bu cetvelden çıkarılması, Milli Savunma Bakanlığının teklifi ile Bakanlar Kurulu'nda 11.06.1949 tarihinde kararlaştırılmıştır. 

Nuri Demirağ şaşkındır. Çünkü kurduğu Gök Okulu'nda o güne değin 16.000 saat uçuş yapılmıştır, 290 pilot yetiştirilmiş ve hiçbir kaza meydana gelmemiştir.

25.9.1949 tarihinde İsmet İnönü'ye açık mektup başlığıyla bir yazı kaleme alır. Burada kendi yatırımlarına benzer gördüğü Alman Krupp firmasının sanayi gelişiminden seçtiği bir örneği nakleder. Krupp firması, devletten 18.000.000 Reich-mark tutarında top siparişi ve beraberinde 15.000.000 Reichmark da avans almış, Muayene komisyonu üretilen topları evsafa uygun görmeyerek reddetmiş, Krupp, borcunu ödemek için fabrikası dışında her şeyini satışa çıkararak aldığı avansı ödemeye çalışmaktadır. Kaiser II. Wilhelm, Krupp'u çağırır, Reichbank'a Krupp için bir çek vererek, ''Dökümleri fırına atınız, yenisini yapınız, bunda da muvaffak olamazsanız yine bana geliniz'' diyerek sanayiciyi teşvik etmiştir.

Demirağ, bu örneği verdikten sonra, ''Envai akrobasilerle 25.500 uçuş yaparak Türk kahraman pilotları, yüksek tahsilli, fen adamlarını yetiştiren bizim başlangıç tayyarelerimiz boş yere reddedilmiştir.'' diyerek haklılığını ispat etmek istercesine daha önce yazdığı iki mektubu hatırlatmaktadır. Bu teşebbüslerinden de bir sonuç elde edemeyecektir.

                            
Kaynak:  
Nuri Demirağ  Türkiye'nin Havacılık Efsanesi,  Fatih M. Dervişoğlu, Ötüken Neşriyat A.Ş.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lokum, Hacı Bekir ve Fenerbahçe

Bayrağın yarıya indirilmesi